آموزش طراحی وب سایت با وردپرس و بصورت حرفه ای و کاملا رایگان و بدون حتی یک خط برنامه نویسی را با این قسمت از تاپیک طراحی وب سایت همراه با سید محمد حسین حسینی بخوانید.

 

    وردپرس چیست؟

    وردپرس چیست ؟ سوالی که این روزها خیلی ها به دنبال جواب آن هستند. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است. وقتی شما با HTML و CSS شروع طراحی وب سایت میکنید ، برای گذاشتن یک مطلب یا ویرایش بخشی از وب سایت ، هربار که امکان نوشتن کد وجود ندارد ، یعنی شما اگر هربار بخواهید برای گذاشتن یک مطلب شروع به کد نوشتن کنید دیوانگیه محض است . به همین علت ما از زبان های سمت سرور مانند زبان PHP استفاده میکنیم و شروع به طراحی یک پنل یا سیستمی میکنیم که هربار برای گذاشتن مطلب دیگر نیازی به کد نوشتن نباشد و فقط با انتخاب چند گزینه و کلیک بر روی انتشار ، مطلبی را در سایتتان نشر دهید.

    وردپرس چیست؟
    وردپرس چیست؟

    فهرست موضوعات [مخفی]

     

    وردپرس اومده به زبان ساده گفته شما نمیخواید همین سیستم یا پنل رو برای وب سایتتون که کلی زمان میبره طراحی کنید . در ازا بیاید همون قالب HTML و CSS تون رو جوری که من بهتون میگم ویرایش کنید و به من بدید و تا من یک سایتی با تمام امکانات و طبق قالب مد نظر شما بهتون تحویل بدم.

     

    پیشنهادم اینه که مقاله آموزش طراحی وب سایت از مبتدی تا پیشرفته رو مطالعه کنید تا با مفهوم فرونت و بک اند که در ادامه توضیحاتم بکار خواهم برد، آشنا باشید.

    در طراحی وب سایت حرفه ای دو جهت (سمت) وجود دارد ،اولی طراحی سمت سرور ( بک اند ) و دیگری طراحی سمت کلاینت ( فرونت ) که وردپرس در سمت بک اند یا همان سرور قرار دارد و مافقط کافیست سمت کلاینت را به وردپرس تحویل دهیم تا وب سایت ما به بهترین شکل ممکن طراحی شود.

     

    مقایسه وردپرس با جوملا و دروپال

    وردپرس تنها سیستم مدیریت محتوا بر پایه PHP نیست، CMS های دیگری مانند دروپال و جوملا و.. هستند که در این قسمت میخواهیم به مقایسه وردپرس با جوملا و دروپال بپردازیم.

    درمقایسه وردپرس با جوملا و دروپال ، نکاتی همچون تعداد کاربران ، تعداد قالب های رایگان ، تعداد افزونه های رایگان ، میزان آسانی در نصب ، کمپانی های پرتر استفاده کننده از وردپرس ،جوملا و دروپال ، میزان قیمت و.. را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    میزان دانلود وردپرس در سطح جهان :

    بیش از 140 میلیون بار دانلود

    میزان دانلود جوملا در سطح جهان :

    بیش از 63 میلیون بار دانلود

    میزان دانلود دروپال در سطح جهان :

    بیش از 15 میلیون بار دانلود

     

    در تصویر زیر کاملا میتوان به مقایسه وردپرس با جوملا و دروپال پرداخت:

    مقایسه وردپرس با جوملا و دروپال
    مقایسه وردپرس با جوملا و دروپال

    آموزش طراحی وب سایت با وردپرس

    خوب رسیدیم به اینکه طراحی وب سایت با وردپرس رو از کجا شروع کنیم؟ اول مشخص کنید که میخواید بصورت مجازی وب سایتتون رو بیارید بالا یا بصورت واقعی و با خرید هاست و دامین؟ در طراحی وب سایت بصورت مجازی با WAMP یا XAMPP ، نیازی به خرید هاست و دامین ندارید و شما کامپیوتر خودتون رو با انتخاب یک نام که دامنه شما میشه ،به عنوان هاست وب سایت ست میکنید.

    مسلما وقتی مقاله ای با نام “آموزش طراحی وب سایت حرفه ای با وردپرس رایگان و طراحی سایت بدون برنامه نویسی” از سایت “سید محمد حسین حسینی” برای خواندن انتخاب کرده اید ،دنبال راه بی دردسر و صد البته راحت تر و کم هزینه هستید.پس پیشنهاد میکنم در ابتدا برای کاهش هزینه ها و افزایش تجربه خودتون ، وب سایت وردپرس حرفه ای خودتون رو ، روی یک هاست رایگان پیاده سازی کنید.

    آموزش طراحی وب سایت با وردپرس
    آموزش طراحی وب سایت با وردپرس

     

    توجه داشته باشید که در روش طراحی وب سایت با WAMP یا XAMPP فقط شما قادر به مشاهده وب سایت خودتون هستید و این روش برای شروع طراحی وب سایت با وردپرس پیشنهاد میشه.

     

    اگر بصورت مجازی میخواید وب سایتتون رو بیارید بالا، خوب ابتدا برنامه ومپ و یا زمپ رو دانلود و نصب کنید و تک تک مراحل طراحی وب سایت با وردپرس رو بروی مجازی ساز خود اجرا کنید.

    اگر هم بصورت واقعی میخواید یک وب سایت بیارید بالا ، ابتدا باید هاست و دامین خریداری کنید . خرید هاست و دامین هم اصلا کاری سختی نیست و در ادامه توضیح خواهم داد.

     

    دامنه یا دامین چیست؟

    دامنه ( دامین ) در حقیقت نام وب سایت شما می باشد . نامی که شما برای وب سایت خود در نظر میگیرید و کاربران با وارد کردن آن میتوانند به وب سایت شما وارد شوند. به عنوان مثال نام دامنه یا همان دامین این وب سایت ، MohamadHossein.ir میباشد ؛ که شما میتوانید هر وقت که دوست داشتید با وارد کردن این آدرس ، وارد وب سایت سید محمد حسین حسینی شوید.

    دامنه یا دامین چیست؟
    دامنه یا دامین چیست؟

    دامین از دو قسمت نام و پسوند تشکیل شده است. پسوندهای بین الملی رایج عبارتند از .com ، .net و .org که دارای مصارف عمومی می باشند و هر یک به ترتیب معرف سایتهای تجاری (Commercial) ، شبکه (Network) و سازمانی یا غیر انتفاعی (Organization) می باشند.

    شاید توضیح اینکه دامین یا دامنه چیست ، در این مقاله ما با عنوان ” آموزش طراحی وب سایت حرفه ای با وردپرس رایگان و طراحی سایت بدون برنامه نویسی ” کمی بی ربط به نظر برسد ولی باید بدانید که در طراحی وب سایت و سئو وب سایت ، یکی از اصلی ترین و تقریبا مهم ترین کار ، انتخاب یک دامنه مناسب میباشد که باید در انتخاب نام دامنه ، نهایت خلاقیت را به خرج داد.

     

    هاست چیست؟

    وب هاستینگ یا هاست همان چیزی است که وقتی می خواهید وب سایت تان روی شبکه بین المللی (اینترنت) برای همه قابل دیدن باشد به آن نیاز دارید. شما باید اطلاعات وب سایت تان را از مقالات تا رسانه ها گرفته تا فایل ها و کدهای تان را در فضایی نام هاست قرار دهید تا دیگران بتوانند به وب سایت شما دسترسی داشته باشند .

    کامپیوتر شخصی شما هم می تواند به صورت یک سرویس دهنده میزبان تنظیم و راه اندازی شود اما اگر قصدتان جذب ترافیک یا «بازدید کننده» زیاد برای سایت تان است، این کار زیاد عاقلانه به نظر نمی رسد برای اینکه وب سایت شما در اینترنت در دسترس باشد لازم است کامپیوتر شما همیشه روشن و به اینترنت متصل باشد؛ به محض خاموش شدن کامپیوتر دیگر کسی سایت شما را نمی بیند.

    از طرف دیگر اگر با نرم افزارهای راه اندازی سرور آشنا نباشید، این کار می تواند برای شما پیچیده باشد در نتیجه اصلاح اشکالات و خرابی های احتمالی سرورتان وقت و انرژی زیادی می خواهد .

    هاست چیست؟
    هاست چیست؟

    در طراحی سایت حرفه ای با وردپرس ، انتخاب یک هاست مناسب میتواند چالشی باشد که هر وبمستر و طراح وبی را درگیر خود کند.

     

    خوب تا الآن با هاست و دامین و اینکه وردپرس چیست ، آشنا شدیم . حالا رسیدیم به بخش هیجان انگیز شروع طراحی وب سایت با وردپرس که منتظرش بودیم.

     

    طراحی وب سایت با وردپرس بدون برنامه نویسی

    در این آموزش ، نمیخوام زیاد حاشیه برم و تا الان هم اگر چیزی گفتم که شاید یه کوچولو کسل کننده بوده باشه ، بخاطر این بوده که برای شروع طراحی وب سایت با وردپرس ، دونستن بعضی از نکات واجب است.

    خوب برای شروع و به عنوان مرحله اول طراحی وب سایت حرفه ای با وردپرس ، برنامه WAMP یا XAMP رو نصب کنید._( در صورتی که میخواید از هاست رایگان و بصورت مجازی وب سایت طراحی کنید.)

    مرحله اول طراحی وب سایت حرفه ای با وردپرس :

     

    نصب و راه اندازی برنامه WAMP یا XAMPP

     

    طراحی وب سایت با وردپرس بدون برنامه نویسی
    طراحی وب سایت با وردپرس بدون برنامه نویسی

     

    آموزش نصب وردپرس

    خوب بعد از اینکه نرم افزار WAMP یا XAMPP رو نصب کردید ، نوبت به نصب WordPress بر روی نرم افزار WAMP یا XAMPP خود میرسد.

    برای نصب وردپرس بر روی WAMP و یا XAMPP ، ابتدا باید وردپرس را دانلود کنید.

    دانلود آخرین نسخه وردپرس انگلیسی

    دانلود آخرین نسخه وردپرس فارســی

     

    نصب وردپرس هم به این شکل است که اگر با ومپ سرور کار میکنید ، داخل پوشه www ، در WAMP 64 درایو C ، پوشه ای جدید که همان نام سایت شما میباشد بسازید ، وردپرس را در این پوشه اکستراکت کنید و در مرورگر خود عبارت localhost/sitename را وارد کنید تا پیشنمایش وردپرس که تعیین زبان است برای شما نمایان شود.

    نکته 1 : به جای عبارت sitename در URL باید نام سایت خود را وارد کنید

    نکته 2 : در برنامه زمپ سرور ، تمام اطلاعات باید در پوشه htdocs وارد شود

    نکته 3 : قبل از وارد نمودن آدرس سایت خود ، حتما ومپ یا زمپ خود را اجرا کنید

     

    آموزش نصب وردپرس
    آموزش نصب وردپرس

     

    آموزش ساخت دیتابیس در phpmyadmin

    در مرحله بعد ،باید برای وب سایت خود یک پایگاه داده ( Data Base ) بسازید. برای اینکار بر روی آیکون ومپ کنار ساعت ویندوز خود کلیک کنید و روی phpMyAdmin کلیک کنید.

    در این مرحله برای شما صفحه ای باز میشود که از شما یک نام کاربری و رمز عبور میخواهد.

     

    نام کاربری و رمز عبور دیتابیس WAMP Server
    نام کاربری و رمز عبور دیتابیس WAMP Server

    نام کاربری و رمز عبور دیتابیس WAMP Server :

    نام کاربری : root

    رمز عبور : ندارد ( خالی بگذارید )

    آموزش ساخت دیتابیس در phpmyadmin
    آموزش ساخت دیتابیس در phpmyadmin

    در این بخش برای دیتابیس خود نام انتخاب کنید و پایگاه داده خود را بسازید.( هیچ گونه جدول یا هرگونه کد اضافی وارد نکنید.)

     

    آموزش ساخت سایت با وردپرس

    دوباره به وب سایت خود مراجعه کنید و پس از انتخاب زبان مورد نظر برای پیشخوان وردپرس خود ، بر روی Let’s go! یا بزن بریم! کیلک کنید.

    آموزش نصب وردپرس
    آموزش نصب وردپرس

     

    اطلاعات دیتابیسی که ساخته بودید را در این قسمت از بخش نصب وردپرس از آموزش طراحی وب سایت حرفه ای با وردپرس رایگان و طراحی سایت بدون برنامه نویسی وارد کنید.

    در قسمت Database Name ، نام پایگاه داده ای که در بخش ” آموزش ساخت دیتابیس در phpmyadmin ” ساخته بودید را وارد کنید.

    نام کاربری یا User Name را root قرار دهید.(اگر خاطرتان باشد ، برای ورود به پایگاه داده از نام کاربری root استفاده میکردیم.)

    پسورد را خالی بگذارید.(برای ورود به پایگاه داده فقط نام کاربری را وارد میکردیم و در قسمت Password یا رمزعبور چیزی نمی نوشتیم.)

    در قسمت Database Host ، عبارت پیش فرض localhost را قراردهید.

    در قسمت آخر یا Table Prefix ، پسوند جداول وردپرسی خود را وارد کنید.( مثلا جدول یوزرها به شکل Wp_users ساخته میشوند.)

    آموزش نصب وردپرس
    آموزش نصب وردپرس

     

    خوب تا اینجا مراحل سخت رو ( تقریبا سخت 😉 ) پشت سر گذاشتیم و از اینجا به بعد کار خیلی راحت میشه و تقریبا کار تمومه.

     

    و اما قدم آخر

    آموزش طراحی وب سایت حرفه ای با ورپرس

    در این مرحله از آموزش طراحی وب سایت حرفه ای با وردپرس رایگان و طراحی سایت بدون برنامه نویسی تنها کافی است اطلاعات مربوط به وب سایت خود را که تا الآن با کلی تلاش طراحی کرده اید وارد کنید تا وب سایت شما تکمیل گردد.

    در قسمت site title یا عنوان سایت ، نام وب سایت خود را وارد کنید.

    در قسمت user name ، نام کاربری که در هنگام ورود به سایت میخواهید با آن وارد شوید را وارد کنید.

    در قسمت password ،رمز عبوری که در هنگام ورود به سایت میخواهید با آن وارد شوید را وارد کنید.

    در قسمت your E-Mail ، آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا در صورتی فراموش کردن رمز عبور و ارسال اطلاعات بیشتر از آن استفاده شود.

    در نهایت اگر میخواهید در همین شروع کار ، موتور های جستجو شما را کراول یا اصطلاحا خزش کنند ، تیک این قسمت را بردارید ( نزنید ) ولی اگر میخواهید که فعلا اطلاعات سایت شما برای بهینه سازی اولیه و سئو سایت خزش نشوند و وب سایت شما با برنامه اطلاعاتش را در گوگل ایندکس کند ، تیک این گزینه را فعال کنید تا هروفت که تمایل داشتید؛ از قسمت پیشخوان > تنظیمات > خواندن ، میتوانید این تیک را بردارید.

    آموزش طراحی وب سایت حرفه ای با ورپرس
    آموزش طراحی وب سایت حرفه ای با ورپرس

     

    اگر تیک گزینه Allow Search Engines To Index This Site ( اجازه نده به موتور های جستجو برای ایندکس یا فهرست بندی این سایت ) را زدید ، باید در سرچ کنسول ( Search Console ) گوگل ، این را به اطلاع گوگل برسانید.

    ورود به وردپرس

    حال که اطلاعات وب سایتتان را با موفقیت به ثبت رساندید ، بر روی گزینه Login یا ورود کلیک کنید .

    ورود به وردپرس
    ورود به وردپرس

     

    در این قسمت باید اطلاعاتی که در بالا وارد کرده بودید را وارد کنید.

    نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید.

    ورود به وردپرس
    ورود به وردپرس

     

    تبریک میگویم !

     

    شما به وردپرس وارد شدید و اولین وب سایت خود را با موفقیت طراحی کردید..!

     

    چی میبینید!؟ 😎

     

    خوب دوستان و رفقای گلم ، این قسمت از آموزش طراحی وب سایت حرفه ای با وردپرس رایگان و طراحی سایت بدون برنامه نویسی هم به پایان رسید.امیدوارم مثل همیشه خوشتون اومده باشه .

    آقا نظراتتونو بگید ؛ باور کنین اصلا کار سختی نیست ، کافیه اسم و ایمیل تون رو دو تا باکس پایین تر وارد کنید و کامنت بزارید. تا جای ممکن هم سعی میشه به سوالات شما پاسخ داده بشه .در ضمن تو هر مرحله از یادگیری طراحی سایت هستید میتونید در زیر بنویسید و نظرات خودتون رو با دیگران به اشتراک بگذارید.

    همچنین میتوانید از مطالب سایر تاپیک های ما مانند سئو و بهینه سازی سایت ،تولید محتوا و.. دیدن کنید.

     

    فیلم آموزش طراحی وب سایت حرفه ای با وردپرس در 10 دقیقه

    آموزش این بخش از مقاله وب سایت سید محمد حسین حسینیی ، در لینک های زیر موجود میباشد.

    ویدئو آموزش طراحی وب سایت حرفه ای با وردپرس رایگان و طراحی سایت بدون برنامه نویسی :

     

    لینک ویدئو آموزش طراحی وب سایت حرفه ای با وردپرس رایگان و طراحی سایت بدون برنامه نویسی در آپارات :

     

    فیلم آموزش طراحی وب سایت حرفه ای با وردپرس در 10 دقیقه [آپارات]

     

    لینک ویدئو آموزش طراحی وب سایت حرفه ای با وردپرس رایگان و طراحی سایت بدون برنامه نویسی در یوتیوب :

    فیلم آموزش طراحی وب سایت حرفه ای با وردپرس در 10 دقیقه[یوتیوب]