PHP چیست؟ (پی اچ پی چیست؟ )

زبان PHP مخفف کلمه Hypertext Preprocessor است. زبان PHP یک زبان سمت سرور است . زبان سمت سرور یعنی چه؟ زبان سمت سرور به زبانی میگویند که کاربر در آن نقشی ندارد و برخلاف زبان های سمت کلاینت ، متوجه آن نمیشود.

به عنوان مثال وقتی شما برای لاگین به یک سایت اقدام میکنید ، در قدم اول شما نام کاربری و رمز عبور را وارد میکنید و روی گزینه ارسال کلیک میکنید، هنگامی که روی گزینه ارسال کلیک میکند ، نام کاربری و رمز عبور شما با متد POST به سرور ارسال میشود و پس از ارسال ، سرور شروع به بررسی اطلاعات میکند.

اگر اطلاعاتی که وارد کردید با اطلاعات داخل دیتابیس سرور یکی باشد ، اجازه ورود به مرحله بعد که ریدایرکت کردن شما به پنل کاربری تان میباشد، صادر میشود.

تمام این مراحل  و شرط ها و دستور ها و چک کردن دیتابیس و.. ، با زبان PHP امکان پذیر است.

 

 

 نوشتن کدهای PHP

کدهای PHP بین php?> و <? نوشته میشوند. این کدها میتوانند لابلای دستورات HTML و یا دستورات HTML میتوانند لابلای دستورات PHP نوشته شوند.

 

نمونه کد PHP

<!DOCTYPE HTML>
<html>
<head>
<title>Example</title>
</head>
<body>
<?php
echo "Hi, I'm a PHP script!";
?>
</body>
</html>

خروجی کد PHP

Hi, I'm a PHP script

نمونه کد PHP
نمونه کد PHP

 

یادگیری زبان PHP به چه دردی میخوره

زبان پی اچ پی یک زبان سمت سرور است و اگر میخواهید وب سایت شما داینامیک باشد و از حالت استاتیک خارج شود ،باید سمت سرور وب سایت خود را با یکی از زبان های backend مانند :

طراحی کنید.

 

در حال حاضر آخرین نسخه پایدار PHP نسخه ۵٫۵ است. در کنار نسخه ۵ پی اچ پی یک نسخه اصلی دیگر در حال توسعه است. با توجه به تغییرات عمده موجود در این نسخه از جمله پشتیبانی از یونیکد بود که قرار بود این نسخه به عنوان نسخه ۶٫۰ PHP منتشر شود. اما پیاده سازی پشتیبانی از یونیکد بیش از آنچه انتطار می رفت به طول انجامید.

مفسر PHP تنها کدهایی که در درون جداکننده PHP قرار بگیرند را تفسیر می کنند. معروف ترین این جداکننده ها PHP?> برای ابتدا و <؟ برای انتها استفاده می شوند. نام متغییر در زبان PHP حتما باید با نماد $ آغاز شود و نیازی به مشخص کردن آن نیست.

برخلاف نام توابع و کلاس ها نام متغییرها به بزرگی و کوچکی حساس هستند. خطوط جدید و فاصله نادیده گرفته می شوند البته به جز فاصله هایی که در درون رشته ها قرار داشته باشد و تمامی دستورات این زبان با علامت سمی کولن (;) پایان می یابد. در زبان PHP به ۳ صورت متفاوت می توان کامنت (توضیحات) گذاشت.

 

بر طبق آمار منتشر شده بیش از ۶۰% از سایت های موجود در سرورها با زبان PHP نوشته و بارگذاری شده است که از مهمترین آنها می توان به ویکی پدیا . فیسبوک اشاره کرد.

PHP امکان استفاده از انواع مختلفی از پایگاه داده را از جمله : MySQL، SqlLite،اوراکل، IBM DB2، Microsoft Sql Server و … را با دستور هایی ساده فراهم می سازد. پی اچ پی روی بیشتر سیستم عامل های معروف از جمله : ویندوز،لینوکس،یونیکس،مکینتاش و با اغلب سرور های معروف قابل اجراست.

پیش از آغاز به یادگیری و معرفی زبان PHP شما باید آشنایی کافی با زبان های HTML و جاوا اسکریپت و کار با MySQL را بدانید.

مقاله آموزش طراحی وب سایت از پایه خواندید ، یادگیری زبان PHP ، یعنی گذاشتن پا فراتر از یک طراح فرونت بودن و یا یک بک اند کار حرفه ای.